dinsdag 22 februari 2011

De bibliotheek van onvervulde dromen - Peter Manseau

Wat een heerlijk boek is dit. Eerlijk gezegd moest ik wel even doorbijten om in het verhaal te komen. Het begint nogal stroef met uitleg door een jonge man (de vertaler ) over de achtergrond van zijn kennismaking met de hoofdpersoon Itsik (de joodse dichter). Daar moet je even doorheen. Geloof me, het is het waard.

Het boek vertelt de geschiedenis van een joodse man en zijn strijd om erkenning als jiddisch dichter. Door dit boek wordt inzicht gegeven in de levensomstandigheden van de joden in Rusland en New York aan het begin van de vorige eeuw. We volgen het leven van Itsik die zich door tal van dramatische gebeurtenissen worstelt om zijn droom te verwezenlijken: de publicatie van zijn jiddische dichtkunst en zoektocht naar zijn 'voorbestemde' vrouw.

Ik vond het erg interessant om te lezen over de verschillende standpunten aangaande het te gebruiken schrift binnen de joodse gemeenschap. Persoonlijk wist ik voordat ik dit boek las niet dat de onderlinge verschillen tussen het hebreeuws en het jiddisch zo groot waren. Deze materie wordt op een zeer levendige wijze verwerkt in het verhaal. Absoluut geen taaie kost. (Daarmee doel ik met name op het deel van het verhaal dat zich afspeelt in de kroeg in Odessa.)
Het verhaal wordt mooi opgebouwd en dit boek komt qua beleving voor mij in de buurt van 'Het lot van de familie Meijer ' van Charles Lewinsky. Dit laatstgenoemde boek vind ik persoonlijk overigens nog wel een stuk beter en toegankelijker geschreven. Prachtige titel met een zeer trieste betekenis. Alleen daarvoor het lezen al waard. Een aanrader.
Ik plaats dit boek in het genre: historische familieroman.
Aantal pag: 383
Mijn waardering: ****

1 opmerking:

  1. Helemaal mee eens! Ik vind je boekenblog zo leuk dat ik waarschijnlijk zelf ook overstag ga om er een te maken, maar ja .... beetje weinig tijd momenteel!

    BeantwoordenVerwijderen