dinsdag 22 maart 2011

De Nevelprins - Carlos Ruiz Zafon


Schaduw van de wind kent iedereen. Wat een prachtboek! Echt één van de mooiste romans, die ik de afgelopen jaren gelezen heb. Niet weg te leggen. Je moet gewoon doorlezen. Ook het vervolg 'Spel van de Engel' las ik in één ruk uit. Eveneens een echte bestseller, hoewel naar mijn idee iets te surrealistisch. Wat een pen heeft deze vent. Dus toen ik zag dat er weer iets van Zafon uitkwam wist ik niet hoe snel ik het boek moest bestellen. Iets te enthousiast, bleek.

De Nevelprins is het échte debuut van Zafon en verschijnt nu alsnog in het Nederlands.
Een typisch gevalletje van succes uitmelken? Daar kan ik nooit zo goed tegen. Enigszins teleurgesteld ben ik aan het boek begonnen.

De Nevelprins verhaalt over een jongen Max, die samen met zijn ouders en zussen verhuist naar een klein dorpje aan zee. Daar ligt vlak voor de kust een oud wrak, dat ooit tijdens een hevige storm is gezonken. De familie betrekt een oud huis met achter in de tuin een vreemde beeldentuin. Als Max een nieuwe vriend maakt in het dorp, die hem mee uit duiken neemt naar het scheepswrak komt hij terecht in een gruwelijk avontuur. Niets is wat het lijkt en niemand blijft gespaard. De nevelprins heeft zijn zinnen gezet op wraak.

Dit boek is duidelijk geschreven voor tieners. Het is spannend en ook de donkere sprookjesachtige verteltrant, die je in zijn latere romans terugziet komt hier goed tot uiting. 'Duivel'-personages spelen bij Zafon een belangrijke rol. Ik moet zeggen dat ik zelf op jongere leeftijd dit boek zou hebben verslonden. Nu is het mij teveel een kinderboek. Qua spanningsniveau ligt het een beetje op één lijn met boeken als 'Belladonna kamer 16' van Anke de Vries en 'Harry Potter en de halfbloed prins' (deel 6) -JK Rowling.

Aan lezers, die hopen op typische Zafon kwaliteit, zou ik dit boek afraden. De Nevelprins is een vingeroefening voor zijn latere romans. Hij blijkt in het totaal 4 boeken te hebben geschreven, voordat hij aan Schaduw van de wind begon. Ga ik die ook allemaal lezen als ze in het Nederlands uitkomen? Tja,...ik ben er nog niet uit, maar vrees dat ik de verleiding niet zal kunnen weerstaan.
Genre: young adult (14 jaar)
Blz: 208
Waardering:**

1 opmerking:

  1. Hoi Lies,

    ik heb dezelfde gevoelens over dit boek als jij. ik ben altijd een beetje allergisch voor boeken die uitkomen na de best-seller, terwijl ze er (ruim) voor geschreven zijn (bijvoorbeeld de boeken van Dan Brown). Deze Zafon is voor een jonger publiek zeer geschikt, ik ben dan ook heel blij dat de uitgever het in de markt heeft gezet als jeugd/Young-Adult boek, dat is tenminste duidelijk voor het lezend publiek. Ik vond het een aardig verhaal, wel een beetje snel eind, hier had nog wat meer aandacht aan besteed kunnen worden, maar voor de rest een goede vingeroefening van Zafon.
    groet,
    Tonia

    BeantwoordenVerwijderen