woensdag 23 maart 2011

Meisje van de Slijterij - Petra de Boevere


Ik heb dit boek gekocht om me eens wat in te lezen over het onderwerp 'social media'. Ik heb namelijk af en toe mijn twijfels over dit fenomeen. Het typerende 'wie zit nou te wachten op mijn verhalen' gevoel overvalt mij telkens weer. Tussen allerlei technische verhandelingen vond ik dit juweeltje. Goh, 'meisje van de slijterij' - die naam kwam mij gelijk bekend voor. Ik bleek al eerder ergens over haar Zeeuwierjenever gelezen te hebben.
Dit boek van Petra de Boevere is echt een schot in de roos. Zij deelt haar ervaringen met internet en hoe zij social media, zowel privé als zakelijk, benut. Het leest lekker weg en heeft tal van herkenbare aandachtspunten. Heerlijk hoe zij ook haar minder succesvolle verhalen deelt. Dat geeft de burger moed.

Ze geeft aan dat je vooral dicht bij jezelf moet blijven (dat lukt!), niet moet denken dat je een soort journalist bent (don't worry:-)) en dat je over je passie(s) moet bloggen (zit goed!). Bij haar had iedereen in de omgeving aanvankelijk ook zoiets van - waar hou jij je in godsnaam mee bezig? Zonde van je tijd. Daar loop ik ook wel een beetje tegenaan, waarbij ikzelf met name de meest kritische commentator ben. Social media is een verlengstuk van offline communicatie en als je het zo bekijkt is het alleen maar een mooie manier om met meer mensen in contact te komen. De twijfels die ik had over bloggen en twitteren zijn door het lezen van dit boek weggenomen.

Voor iedereen die relatief onbekend is met de kracht en mogelijkheden van social media is dit boek een echte aanrader. Verwacht geen handleiding; daar zijn weer andere boeken voor. Na het lezen van dit boek heb ook ik nu de stap naar twitteren gemaakt. Mijn eerste 'tweet' is, mede dankzij Petra, inmiddels een feit.
Genre: non-fictie
Aantal blz: 180
Waardering: ****

Geen opmerkingen:

Een reactie posten